Skip to main content

Algemene Voorwaarden

Plichten therapeut

  1. De therapeut heeft beroepsgeheim, dat wil zeggen dat informatie die gedeeld wordt met de therapeut door cliënt, niet gedeeld wordt met derden.
  2. De therapeut gaat zorgvuldig om met de gegevens van de cliënt.
  3. De therapeut dient de cliënt te informeren over het doel, waarvoor hij gegevens vastlegt, wat hij met de gegevens doet, wie de gegevens nog meer gebruiken en aan wie hij de gegevens verstrekt.
  4. Gegevens over de cliënt kunnen gedeeld worden met collega’s voor supervisie, waarbij de anonimiteit van de cliënt in acht wordt genomen.
  5. Overleg over de cliënt door de therapeut met overige derden, (telefonisch, schriftelijk of per mail), gebeurt uitsluitend met toestemming van de cliënt.
  6. De therapeut heeft een inspanningsverplichting en zal dienaangaande al haar professionaliteit inzetten, om te zorgen voor verlichting, het dragelijk maken van situaties en/of bijdragen aan het oplossen van problemen. De therapeut heeft geen resultaatverplichting. Dit betekent dat de cliënt voor wat betreft de invloeden, uitwerking, gevolgen van de therapie, positief dan wel negatief, zelf verantwoordelijk is.
  7. De therapeut dient bij ziekte of onverwachte zaken, de cliënt hierover zo snel mogelijk te informeren. Tegelijkertijd dient de therapeut de cliënt de gelegenheid te geven om een nieuwe afspraak te maken.
  8. Wanneer, om welke reden dan ook, de therapie niet of niet meer op zijn plaats is, zal de therapeut zorgdragen voor een eventuele verwijzing naar een andere vorm van therapie of begeleiding.

Plichten cliënt

  1. Cliënt geeft de therapeut naar beste weten de informatie en de medewerking die nodig is voor het therapeutisch proces.
  2. De cliënt draagt er zorg voor dat alle gegevens waarvan de therapeut aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het therapeutisch proces, tijdig en naar waarheid aan de therapeut verstrekt worden.
  3. Alle eventuele, nadelige gevolgen, die voortvloeien uit het achterhouden van informatie, zoals aanwezig in het medisch dossier van de huisarts of andere belangrijke informatie, zijn de verantwoordelijkheid voor de cliënt.
  4. Een afspraak dient bij verhindering door de cliënt minimaal 24 uur van te voren worden afgezegd. Het tijdstip van het bericht geldt als moment van afzegging. In geval van niet tijdige afzegging, worden er kosten in rekening gebracht, zoals onderstaand is vermeld onder de betalingsvoorwaarden.

Betalingsvoorwaarden

  1. Betaling door cliënt vindt plaats voor iedere sessie. De cliënt krijgt nadat de datum en tijd van een sessie bevestigd is een factuur met betaallink toegestuurd via email, eventueel via telefoon of per post. De betalingstermijn is 24 uur voor de sessie.
  2. In uitzonderlijke gevallen kan de factuur later betaald worden. Therapeut en cliënt komen dit vooraf overeen. Therapeut bevestigt dit schriftelijk via email.
  3. Bij niet betalen binnen de gestelde termijn is de cliënt vervalt de sessie die geboekt is.
  4. De schade aan het therapeutische proces door niet-betaling dient zoveel als mogelijk door therapeut en cliënt begrensd te worden.
  5. Bij betalingsachterstand is de therapeut gerechtigd verdere therapie op te schorten totdat de cliënt, aan zijn/haar betalingsverplichtingen heeft voldaan.
  6. Bij afzegging binnen 24 uur voorafgaand aan de sessie zijn er 2 mogelijkheden:
    1. door overmacht (bijvoorbeeld ziekte): 50% van het geldende sessie-tarief wordt als kosten in rekening gebracht. Let op: een andere afspraak die tussendoor komt, wordt niet gezien als overmacht!
    2. anders dan overmacht: 75% van het geldende sessie-tarief wordt als kosten in rekening gebracht.
  7. Bij geen afzegging en niet gekomen: 100% van het geldende sessie-tarief wordt als kosten in rekening gebracht.

Klachten

De Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg heeft als doel openheid te geven over klachten en ongewenste gebeurtenissen binnen de zorg en hiervan te leren. Vroeger-nu is verplicht een klachtenregeling te hebben zodat klachten naar behoren worden afgehandeld. Hieronder de wettelijke spelregels die gelden bij het indienen van een klacht of melden van een incident.

  1. Informeer eerst vroeger-nu omtrent de onvrede of de klacht.
  2. Zowel de therapeut als de cliënt kunnen verzoeken om ondersteuning door een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
  3. Vroeger-Nu moet binnen 6 weken een onderbouwd oordeel geven over de klacht. Dit is de visie van de Vroeger-Nu op de klacht, welke beslissingen er zijn genomen en welke maatregelen er naar aanleiding van de klacht worden getroffen.
  4. Deze termijn van 6 weken mag eenmaal worden verlengd met 4 weken. Vroeger-Nu brengt u daarvan op de hoogte, met onderbouwing van de reden.
  5. Alleen wanneer cliënt en Vroeger-Nu het hierover eens zijn, is er nog een verlenging mogelijk, bijv. als er is afgesproken een bemiddelingstraject (mediation) te volgen.
  6. Wanneer cliënt niet tevreden is over de oplossing en de behandeling van de klacht, dan kan cliënt de klacht laten voorleggen aan de onafhankelijke geschilleninstantie van het externe klachteninstituut.
  7. De onafhankelijke geschilleninstantie neemt het oordeel van Vroeger-Nu mee in de behandeling. De geschilleninstantie onderzoekt de situatie, doet een bindende uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden, en kent eventueel een schadevergoeding toe.

De contactgegevens van de externe klachteninstantie zijn te verkrijgen via Bram Ockeloen van Vroeger-Nu nadat de klacht besproken is met de therapeut.